Point cloud voor Apple/ macOS

Voor Apple is het aanbod minder groot wat betreft 3D tekenprogramma’s of modelleerprogramma’s. Dat betekent niet dat een point cloud voor Apple onmogelijk is. Een aanzienlijk deel van onze opdrachtgevers in de architectuur werkt naar tevredenheid met pointclouds in Apple, voornamelijk met ArchiCAD en Vectorworks.

Pointcloud in ArchiCAD voor macOS/OS X

ArchiCAD werkt ook op de Mac met het universeel E57 bestandsformaat, inclusief de kleurinformatie. De pointcloud functionaliteit wordt zoals bij alle ArchiCAD software beperkt door de bestandsgrootte. Door de puntenwolk in stukken aan te leveren en in delen te importeren, voorkom je problemen.

Bestel nu!

point cloud in archicad

Pointcloud in Archicad

Pointcloud in Vectorworks voor macOS/OS X

Vectorworks kan sinds Release 2016 3D-scans importeren. Omdat het programma nu 64 bit is, vormen point clouds met miljoenen punten geen probleem meer voor de software. Vectorworks ondersteunt ook op de Mac de meest populaire pointcloud formaten (voorkeur .pts, maar ook .e57, .las en .xyz kunnen gebruikt worden).

apple voorbeeld pointcloud in vectorworks

Pointcloud in Vectorworks voor Apple (MacOS)

Pointcloud niet in AutoCAD of SketchUP

AutoCAD is wel beschikbaar voor Mac, maar niet standaard geschikt voor werken met pointclouds. Hetzelfde geldt voor SketchUp op Apple-computers: het werkt goed, maar niet met pointclouds. Puntenwolken werken op Windows-machines alleen met een plugin als Undet en deze is niet beschikbaar voor Apple gebruikers. Er is dus vooralsnog geen pointcloudfunctionaliteit voor Apple-gebruikers met AutoCAD of SketchUp.

Wel modelleren met viewers op de Mac

Wat altijd mogelijk is, is het gebruik van 3D viewers met een Apple-computer. Een webbased viewer kan een oplossing zijn. Het is door gebruik van html en javascript universeel en werkt ook op macOS systemen en zelfs op iOS. Iedereen kan daarmee de point cloud van een 3D scan bekijken en er zelfs in meten. Het is niet zo makkelijk als het overtrekken van pointclouds in 3D programma’s, maar is wel een stuk praktischer dan handmatig meten en schetsen.